Hoe vergroot je de betrokkenheid van je medewerkers?
Een betrokken medewerker is een loyale medewerker. Om verloop binnen je bedrijf zo veel mogelijk te voorkomen is het belangrijk dat een medewerker zich betrokken voelt bij de organisatie. Maar betrokkenheid zorgt ook voor hogere productiviteit, een gezonder arbeitsethos en meer toewijding aan de zaak. Het is dan ook belangrijk om de medewerkersbetrokkenheid op peil te houden, maar hoe doe je dat? Vooral tijdens de coronacrisis is dit een groot vraagstuk voor veel werkgevers. Ook Effecta kan jou helpen om je medewerkers meer betrokken te krijgen én te houden.
Geef een reden om trots te zijn
Veel bedrijven denken dat er een paar leuke trucjes zijn waarmee medewerkers zich meer betrokken voelen. Die kijken naar bedrijven als Google, waar mensen trots zijn dat ze er werken, en denken: wij moeten ook zo’n kantoor. Je installeert een tennistafel, een mooie hangmat en misschien zelfs een ballenbak. Je medewerkers zijn eventjes enthousiast, maar in de praktijk wordt het zelden gebruikt én de medewerkers voelen zich niet meer betrokken dan hiervoor.
Voor een werknemer is het veel belangrijker dat ze trots kunnen zijn op het bedrijf waar ze werken. Omdat er een goed verhaal achter het bedrijf zit, of omdat het bedrijf goede dingen doet. En daarvoor hoef je echt geen goed doel te zijn. Denk bijvoorbeeld aan het delen van belangrijke kennis of interessante innovaties. Maar een medewerker kan ook al trots zijn op de gezonde bedrijfscultuur van een bedrijf. Geen idee waar te beginnen? Vraag het de medewerkers!
Betrek de medewerkers bij de organisatie
Dit klinkt bijna als een grapje, maar wil je betrokken medewerkers? Betrek ze dan bij de organisatie. Logisch, maar hier wordt eigenlijk zelden aan gedacht bij het verhogen van medewerkersbetrokkenheid. Breng je medewerkers niet achteraf op de hoogte van veranderingen in de bedrijfsvoering, maar betrek ze bij het proces en laat ze meebepalen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door online enquêtes te verzenden, maar natuurlijk ook door gewoon het gesprek aan te gaan. Doordat de medewerkers hun woordje kunnen doen, voelen zij zich meer betrokken. En zelfs als er geen behoefte is aan de input van de werknemers, is het belangrijk altijd open te communiceren.
Vier successen voor meer betrokkenheid
Deel de successen van de organisatie, en laat daarbij ook zien welke rol verschillende medewerkers daarin hebben gespeeld. Ook dit zorgt ervoor dat ze weer een stukje trotser zijn op het werk wat ze doen en het bedrijf waar ze werken. Want iedereen wil immers bij een winnend team horen.
Alleen een mailtje eruit sturen ter informatie is niet voldoende. Neem eens taart mee, vier een feestje of stuur wat leuks op naar de thuiswerkers. Is jouw bedrijf te groot hiervoor? Zorg dat elk team een budget heeft voor het vieren van successen. Zo kunnen ze zelf besluiten om dit op te sparen om het uitgebreid te vieren, of maandelijks een klein cadeautje te geven.
Bied goede secundaire arbeidsvoorwaarden
Hoe graag je medewerkers ook aan het werk zijn, iedereen kan een vakantie wel waarderen. Dus geef extra vakantiedagen. Maar denk ook eens aan andere secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals een bonus, gedeeltelijke doorbetaling bij ouderschapsverlof, flexibele werktijden of goede ontwikkelings- en doorgroeimogelijkheden. Voor een medewerker zegt het veel dat jij ze dit soort voorwaarden gunt, zelfs als ze er geen gebruik van maken.
Verbind collega’s met een online en offline dashboard
Om ook de onderlinge betrokkenheid tussen de medewerkers te verhogen, is een dashboard een handige tool. Hier kun je allerlei interessante gegevens in plaatsen. Denk aan werkgerelateerde gegevens, zoals de workload, voortgang en grote doelen die jullie als bedrijf of team willen halen, of al hebben behaald. Inzicht geven in elkaars werk zorgt voor een betere relatie tussen collega’s.
Maar denk ook aan persoonlijke zaken, zoals verjaardagen en geboortes of zelfs de nieuwste posts op social media. Het is sowieso leuk om te weten wat er in het leven van je collega’s speelt, maar het is ook een goed moment voor de medewerkers om elkaar een bericht te sturen (en als het weer kan naar elkaars bureau te lopen) en zo in gesprek te raken.
Een online dashboard is niet alleen handig voor de thuiswerkers, maar kan ook uitstekend ingezet worden als men weer op kantoor zit. Zo is het mogelijk om het dashboard continu op een scherm te laten zien, het kan dan realtime geüpdatet worden met de nieuwste gegevens.
Meer weten over dashboarding? Download onze whitepaper.